ktia punya sebenarnya bukan kita punya

"kita punya sebenarnya bukan kita , yang kita punya yang kita beri pada orang lain"

Tuesday 6 March 2012

c pengemis n c cantik

Satu malam, seorang lelaki yang kaya dan seorang isteri yang cantik sedang menikmati makan malam di tepi pantai sambil menghirup udara yang nyaman. Datang seorang pengemis seminta sedekah sambil berkata " encik, saya lapar sangat, dah 3 hari saya tak makan" . Dengan muka yang bengis, si suami pengarahkan si isteri yang cantik untuk menghalau dan menenking si pengemis itu. Dalam hatinya " aku jadi kaya dan berjaya ini hanya untuk diriku dan keluargaku sahaja"

Dipendekkan cerita, Allah telah menguji si suami itu menjadi muflis dan si suami itu terpaksa menceraikan si isterinya supaya tidak senasib dengannya. Setahun kemudiaan, si perampuan yang cantik itu berkhawin dengan seorang lelaki yang hidupnya sederhana. Suatu hari, ketika si isteri dan suami barunya hendak menikmati makan tengahari, datang seorang tetamu dengan mengetuk pintu rumah mereka. Si suami membuka pintu dan mendapati ada seorang pengemis ingin meminta sedekah. Lalu, si suami pengarahkan isterinya membawa sejumlah wang dan sepinggan nasi. Seketikannya sampai si isteri di permukaan pintu, si isteri tergamam dan terkejut sambil menahan air matanya. Dengan perasaan yang terlalu sebak, si isteri meluru masuk kedalam bilik dan menangis sepuasnya.


Si isteri mengadu kepada suami barunya, si pengemis itu sebenarnya adalah bekas suaminya yang dulu pernah menengking seorang pengemis . Suami yang baru itu menjawab dengan tenang : ''Demi ALLAH ,akulah pengemis yang dihalau dan ditengking itu .

RASULULLAH S.A.W Bersabda: ''Sedekah itu dapat menutup 70 ribu kejahatan''.

Anas Malik pula meriwayatkan bahawa NABI MUHAMMAD S.A.W ada bersabda yang bermaksud ; ''Barang siapa mempunyai harta, maka bersedekahlah dia dengan kekayaanmu. Barang siapa yang mempunyai ilmu, maka sedekahlah dengan ilmunya dan barang siapa yang mempunyai tenaga bersedekahlah dengan tenaganya''.

1 comment: